Afdichting in hydraulische systemen

Hydrauliek is een term die gebruikt wordt voor een manier van aandrijven waarbij onder hoge druk vloeistof wordt gebruikt. Dit valt ruwweg te onderscheiden in vier categorieën van systemen: simpele, mobiele, industriële en speciale.

Alle hydraulische systemen bestaan uit leidingen waardoor vloeistof stroomt, meestal olie. Door een pomp wordt de vloeistof op druk gebracht. De ontstane druk zorgt er voor dat cilinders worden bewogen. De vloeistof stroomt in dit proces heen en weer naar een reservoir.

Statische afdichtingen

Het is voor een hydraulisch systeem essentieel dat de vloeistof niet zomaar weg kan lekken. Dat is de reden dat er afdichtingen worden gebruikt. Over het algemeen zijn er twee types van hydraulische  afdichtingen: de statische en de dynamische.

Het kenmerk van een statische afdichting is dat er geen bewegende delen zijn. Hiervoor wordt meestal de o-ring gebruikt. Het is vaak gemaakt van synthetisch rubber, omdat flexibiliteit, drukweerstand en elasticiteit een grote rol spelen. Ze moeten voorkomen dat er enige vorm van lekkage kan ontstaan.

Dynamische afdichtingen

Dit is weer anders bij de dynamische afdichtingen, waarbij de delen wel onderling bewegen ten opzichte van elkaar. In deze systemen mag er soms een kleine lekkage plaatsvinden, waarbij de vloeistof wordt gebruikt als smeermiddel. Hier wordt meestal gekozen voor de oliekeerring.

Als je de auto als voorbeeld neemt, dan wordt er een o-ring gebruikt om de cilinderkop af te dichten. Deze kop zelf heeft als functie om de cilinders af te sluiten. Die afsluiting staat ook wel bekend als koppakking en is een o-ring. De afdichting is lucht- en vloeistof vrij.

Lees tip:  Hordeur op maat

In het motorblok van de auto, waarbij de elementen bewegen, worden keerringen gebruikt. Bij de krukas wordt er een ring gebruikt die de as moet afsluiten wanneer deze beweegt, maar ook wanneer deze stilstaat.

Oliekeerring

Een oliekeerring wordt gekenmerkt door een sterke buitenrand met in het midden een flexibele ronding waarin een dunne veer zit en samen zorgen ze voor de afdichting. Een oliekeerring moet goed bestand zijn tegen extreme omstandigheden. Ze moeten bijvoorbeeld onaangetast blijven tegen de werking van agressieve chemische stoffen en bestand zijn tegen wisselende temperaturen.

De o-ring en oliekeerringen zijn types afdichtingen. Er bestaan vele varianten hiervan, beschikbaar in verschillende maten. Vaak zijn ze product specifiek. Soms kun je het zelf vervangen, maar bij ingewikkelde systemen is het vaak werk van specialisten.

Het belang van goede afdichting werd echt duidelijk na de ramp met de Spaceshuttle Challenger in 1986. Er lekten hete gassen uit de stuwraket ten gevolge van een defecte o-ring. Een goede afdichting is van levensbelang.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *